Tyrosin

Sortering ( Populäritet )
Dyrast
Billigast
Namn
Populäritet
Sök

Ladda mer produkter

Tyrosin

Tyrosin är en de 20 aminosyror som finns. Aminosyror är byggstenar som finns i protein, och de kan antingen vara essentiella eller icke-essentiella. De essentiella aminosyrorna måste man få i sig via kosten, medan kroppen själv kan tillverka icke-essentiella aminosyror av andra ämnen. Tyrosin är en icke-essentiell aminosyra. Trots det är det enklaste sättet för den som vill öka kroppens tillgång till tyrosin att få i sig aminosyran via mat eller via ett kosttillskott.

Vilken funktion har tyrosin?

Den viktigaste funktionen tyrosin har i kroppen är att den är delaktig i att skapa några olika hormoner: adrenalin, dopamin och tyroideahormon.

Adrenalin är vad som brukar kallas ett stresshormon. När man tränar eller är stressad ökar utsöndringen av hormonet. Dess ursprungliga funktion var att hjälpa människan att klara sig när hon till exempel mötte ett rovdjur och på det sättet utsattes för extrem stress. Nuförtiden är stressfaktorerna annorlunda, men kroppen har samma uppsättning av hormoner. Med adrenalin blir man mer skärpt, fokuserad och vaken, och kan därigenom prestera bättre.

Dopamin är en signalsubstans som gör att vi kan få känslor av välmående. Dopamin påverkar humöret, men också till exempel kreativiteten. Dessutom är det ett hormon som har betydelse eftersom det bidrar till kroppens tillverkning av noradrenalin och adrenalin. Dopamin utsöndras också vid stress och träning och kan göra att man känner sig upprymd eller glad efter ett träningspass.

Tyreoideahormoner är sköldkörtelns hormoner som bildas genom tyrosin. De styr bland annat ämnesomsättningen.

Tyrosin som kosttillskott

Tyrosin finns att ta som kosttillskott och passar framför allt av den som tränar mycket. Det är möjligt att få en uppiggande effekt av tyrosin genom hur aminosyran påverkar hormonerna. Ibland ingår tyrosin i tillskott tillsammans med andra ämnen, som tillsammans är tänkta att öka skärpa, prestationsförmåga och ork. Det finns också tillskott med bara tyrosin, i en form som heter L-Tyrosin. L:et står för att det är en aminosyra i fri form, vilket gör att det är lättare för kroppen att ta upp den i blodet. Vid hård träning är en vanlig rekommendation att ta 2-4 gram per dag. Att ta det tillsammans med koffein kan öka effekten.