Glöm inte att träna säkert

Många anser att något av det skönaste du kan göra är att träna. Vi säger inte emot dem, det är extremt skönt att träna. Men alla ni som någon gång har lidit av en träningsskada vet också hur viktigt det är att träna på ett säkert sätt. Problemet är bara att många inte vet hur man ska göra för att träna säkert. Det ska vi försöka ändra på idag.

Använd skydd

Det lättaste sättet att undvika skador när du tränar är att använda skydd (se olika varianter hos https://sportsrehab.se till exempel). I många fall är det rent ut sagt dumt att träna utan dem. Gillar du att träna skidåkning bör du till exempel ha en hjälm. Att inte ha det är bara att utmana ödet. Vet du sedan att du har ett knä som lätt hoppar ur led kan det vara en bra idé att använda ett knäskydd. De är inte särskilt dyra och de kan göra att du slipper hoppa på kryckor i en vecka eller längre. När du väl har vant dig kommer du inte ens märka att det är där. Något annat som kan vara behövligt är ett skoinlägg. Som skrivet på www.sportsrehab.se/skoinlagg/, så kan de hjälpa med en rad olika problem.  

Träna rätt

Det största fel som många gör är att de helt enkelt tränar på fel sätt. Om du är en amatör som inte riktigt vet hur du tränar rätt bör du inte chansa. Hyr istället en personlig instruktör som hjälper dig med ditt första träningspass. Nästa gång du ska träna vet du hur du ska träna rätt och risken för skador kommer att minska.  

Ge dig tid att vila

Ett av dem största felen som många gör är att inte ge sin kropp tid att återhämta sig ordentligt. I början ska du kanske inte springa varje dag. Det är istället smartare att springa två eller tre dagar i veckan. Mellan träningspassen får din kropp då tid att återhämta sig och samla nya krafter. Musklerna bygger också upp sig igen och blir starkare än innan.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *